Anders Olsson (1913 - 1999)

Anders Olsson blev født i 1913 i Korsnäs i Dalarne. Da han var fire år gammel, flyttede familien til Nässjö i Småland. Med tiden blev han stærkt inspireret af landskabet og de mange små og idylliske byer. Så egentlig er det Småland og Smålänningerne, Anders har malet.

Se dog nedenfor Per Forsells foto af
Fins Erik Larsson, Bons Anders Andersson og Anders Fälting. De kunne sagtens have inspireret Anders Olsson, selvom de tre "tomter" stammer fra Dalarne - hvor Anders selv var født.


Han fik en kunstuddannelse i Stockholm og var lidt af en enspænder, som ikke forstod strømningerne i den moderne kunst. Om flere af datidens kendte malere udtalte han: ”De maler som børn”. Nej, Anders Olsson ville hellere male idylliske billeder fra skov og krat.

Som færdiguddannet kunstner gav han sig til at skildre livet på landet, som han opfattede det: glade familier, som hjælpes ad med alle gøremål alt efter årstidernes skiften.

Om vinteren for eksempel blev kanen trukket af velpassede og smidige heste. Tomten (nissen) er altid med og oftest med et smil på læben og altid parat med risengrøden, som blev serveret ikke bare gårdens beboere, men skam også til heste, køer og høns. Alle trives og har det godt - sådan så Anders Olssons motivverden ud.

Som 26-årig flyttede han til Sandarne og Stugsund udenfor Söderhamn, men trivedes slet ikke i dette kystmiljø. Han ærgrede sig over at have forladt Småland og er citeret for at have sagt: ”Hvor jeg fortryder, at jeg nogensinde flyttede fra Nässjö, jeg kan ikke se noget i stenene og landskabet her i Hälsningland”.

Som tegner medvirkede Anders Olsson til at definere tomten. Hvordan han så ud og hvilke miljøer han bevægede sig i. Der blev ikke sparet på hverken farver eller stemningsskildringer, når Anders Olsson malede julemotiver. Hans julbonader (juleløber/julevægtæppe – se tekstboksen til venstre) var med til at skabe julehyggen i måske flere millioner svenske hjem, da den slags bonader var på sit højeste i 1940´erne og 50'erne.

Han var meget nøje med detaljerne i de ofte viste motiver fra laden med såvel tomter som heste og tomter i gang med alle gøremål fra at lave mad til at smede og snitte i træ.

Bonaden

Gennem 1930'erne og et par årtier frem havde väggbonaderne deres storhedstid. De var beregnet til at hænge på væggen – hvor der nu var plads.

Anders vidste ikke, hvor mange bonader han fik malet gennem sin karriere, men kendt er det, at en samler har registreret 2700 forskellige. Sandsynligvis er der mange flere.

Oprindeligt var bonaden en form for malet udsmykning hos bondebefolkningen i Småland, Halland, Västergötland og Blekinge. Oprindeligt blev de udført af håndværksuddannede malere og traditionen rækker så langt tilbage som til sen-middelalderen.

I midten af 1700-tallet opstod der en folkelig malestil og samtidig blev bonadsmalerierne mere populære end nogensinde. Denne opblomstring varede i hundrede år. Fra begyndelsen af 1800-tallet erstattes de vævede bonader mere og mere af papirsbonader, som blev masseproduceret. Disse bonader blev kun sat op i en kort periode, oftest omkring jul og påske. Bonaderne erstattes pø om pø af vægdekorationer som importerede farvelitografier og olietryk, men findes i dag i papirudgaver ved de større højtider og som broderede eller vævede produkter året rundt.

Lidt om økonomien

I 1940'erne kostede en bonad typisk 30 svenske øre. Det svarer til cirka 7 svenske kroner i dagens valuta. De solgtes også med ramme og prisen kom så op på 1 krone og 25 øre.

Hans postkort solgtes af flere af de store forlag. Hos Absi i Björketorp kunne man f.eks. købe 10 julekort for 40 øre. Om man lagde yderligere 2,60 svenske kroner fik man 1000 kort, som man kunne sælge videre for forlaget. På den måde kunne børnene i familien tjene en ekstra slant i julemåneden.

Trods en ihærdig indsats har det ikke været muligt at få fat i et foto af Anders Olsson.

Nissen flytter med

Læs også historien om de skandinaviske udvandrere, som tog "tomten" med til Michigan. Klik her.

Fins Erik Larsson, Bons Anders Andersson og Anders Fälting. Foto af Per Forsell, 1940´erne.

Anders Olsson motiver blev trykt i millionoplag! Et af hans populæreste motiver fra 1950'erne blev trykt i cirka 2 millioner! Det vil sige, at rigtig mange svenske hjem har haft en eller flere af Anders Olsson bonader hængende i køkkenet eller på dasset.

Anders malede sine mange motiver under meget enkle forhold, han havde end ikke et staffeli. Ofte sad han og malede ved en ganske almindelig bordlampe om natten, når børnene sov.

Motiverne blev til i tusindvis. Anders havde slet ikke tal på dem og desværre blev han heller ikke særlig godt betalt for sit arbejde. Hans tegninger blev trykt som bonader og som julekort – som sagt i millionoplag - og det er ikke så længe siden, at hans motiver kunne findes i de fleste svenske hjem. For nogle sølle ti-ører gav han julen ekstra farve og glæde.

Anders er i sagens natur mest kendt som ”tomtemålare”.  Han ville dog gerne se sig selv og promovere sig som ”nøgenmaler”, idet han malede mange nøgenstudier med rigtige modeller i den frie natur. Flere har sammenlignet den del af hans produktion med Anders Zorns produktion.

Mange sammenligner hans tomte-produktion med Jenny Nyströms, men man må sige, at han gjorde sine tomter endnu mere julede, dragterne endnu rødere og skægget endnu hvidere.

Anders elskede vinteren, men malede sine tomter om sommeren. De skulle jo være færdige til efteråret, når ordrerne begyndte at trille ind.

”Hvis jeg er ensom, kan jeg blive melankolsk og dyster af et sommerlandskab, men om vinteren er der bare smukt. Når sneen hænger på træerne, opstår der en eventyragtig stemning, som aldrig kommer frem om sommeren.

Anders blev ramt af en blodprop i 1986. Han forsatte med at male efter at være kommet på højkant igen, men blev aldrig rigtig tilfreds med sit arbejde igen. Han døde i 1999 – 86 år gammel.

(Der er blandt andet brugt informationer fra Ingmar Norténs artikel i magasinet ”Minnenas Journal” fra december 2012).