Birgit Helen Gall (1947)

Vi er Birgit Helen i den grad taknemmelig for det overflødighedshorn af materialer og dokumentation, hun har sendt os til at kunne vise og omtale på Kravlenissernes Side.

Ydermere har hun selv sat pen på papir for at fortælle om sin karriere som tegner og maler, og det er både underholdende og interessant læsning. Som hun selv opsummerer det: 'Der kan man bare se, hvad jule- og kravlenisser kan føre til!' 

Vi overlader spaltepladsen til Birgit Helen.

Fra forskning til design
Egentligt var mit mål at opnå større faglighed, da jeg i 1969 søgte ind på Akademiet for Fri og Merkantil Kunst´s 3-årige aftenskole, mens jeg arbejdede som forskningssekretær på Rigshospitalets Dermato-logiske afdeling.

Jeg havde tegnet, siden jeg kunne holde om en blyant og brugte me-get fritid på at dygtiggøre mig.

Men skæbnen ville, at boghandleren lige overfor hospitalet, hvor jeg købte materialer, så hvad jeg lavede og arrangerede et møde på Carl Stenders Kunstforlag, for som hun sagde: 'De har i lang tid manglet nye, spændende og mere tidsvarende motiver'.

Jeg fik lov til at designe fire julekort, og da firmaets designer - hr. Nagel - i 1976 efter 40 år skulle på pension, blev en annonce slået op, og jeg fik stillingen ud af 100 ansøgere.

Her blev jeg del af et kreativt panel, som udover direktør Rolf Stender bestod af salgschef Jørgen Lange, tegnerne Illa Winkelhorn og Eilif Frederiksen samt landskabsfotograf Wigand. Vi gennemgik produktion og nye idéer, og det blev til et par år med interessant kreativt arbejde, som virkede fornyende i forhold til det alvorsfulde, stringente arbejde på hospitalet.

Da jeg blev ansat, fik jeg 7.500 kr. om måneden, og Illa Winkelhorns løn blev så fordoblet til samme løn som min, for at der ikke skulle blive problemer. Hun havde da arbejdet der i over 20 år. Firmaets lønpolitik var, at man fik en god startløn og efterfølgende kun stigning med den lovpligtige prisstalsregulering.

Det var på mange måder et konservativt, gammeldags firma med eget bogtrykkeri på Heidelberg-maskiner og sætteri med blybogstaver, bogbinderi med limning og presse og håndpakkeri af mange forskellige størrelser kort og kuverter. Direktionen bestod af Rolf Stender og hans mor og faster. Ved den årlige juleafslutning stillede alle ansatte op på rad og række og fik højtideligt håndtryk og en æske med Karens Volf's smørbagte vaniliekranse. Synes at huske, at kvinderne nejede og mændene bukkede.

Jeg husker Illa Winkelhorn som et virkeligt varmt menneske med en ydmyg tilgang til sit virke. Hun elskede at tegne sine nisser og børn, og i 1977 'fik hun lov til' i arbejdstiden at tage på Frilandsmuseet for at blive inspireret til en serie nisser i gamle bondeomgivelser. Derudover har hun tegnet påklædningsdukker og illustreret til dameblade.

Eilif Frederiksen var et stille menneske med en dyb humor, som hans mange sjove humørkort vidner om. Teknisk var han fantastisk dygtig og meget farveglad. Jeg havde fornøjelsen af at besøge ham og hans søde kone i Ølstykke, og på arbejdet holdt vi af at joke om alt muligt. Illa og Eilif mindes jeg stadig som nogle af de bedste kolleger, jeg har haft.

Birgit Helens CV

Fra 1978 selvstændig grafisk designer i Birgit Helen Design ApS

Kunstnerkort, juledesign, servietter, lys, figurer, bogillustrationer m.m. Blandt andet et håndmalet tapet til Dronning Margrethes arbejdsværelse på Fredensborg slot i 1999.

Uddannelse
Akademiet for Fri og Merkantil Kunst (illustration)

Udstillinger
Narragansett Art Festival, R.I., USA, 1994, prisvinder(cencureret)
Nødebo Kro, 1994
Villa Bournonville, Fredensborg, 1998
Frederiksborg Slot og Ledreborg Slot, 1998
Galleri Knud Grothe, 2000, 2001, 2002 og 2003
Rotary Kunstfestival, Gilleleje, 2011*)
Zonta, Hillerød, 2012
Gilleleje Havn, 2014
Hillerød Kunstdage, 2012, 2014, 2015 og 2016
Den cencurerede Forårsudstilling 2015, publikumsvinder
Den jurybedømte udstilling i Malmø, 2015

*) Stifter af Græsted Rotary Klubs årlige Kunstfestival i 2002

Sådan virker urterne

Under udstillingen i USA i 1994 mødte Birgit Helen en gammel indianerkvin-de, som delte sin egen måde at blande urter på med hende. Det møde fik senere stor indflydelse på hendes virke i helsebranchen som producent af urtekosttilskuddet Life Spice Vital.

Birgit Helen har nu gennem 40 år dyrket passionen og interessen for urter og senest samlet sine erfaringer i bogen 'SÅDAN VIRKER URTERNE - en håndbog for mennesker og deres dyr'.

Fra fastansat til freelancer
Da oliekrisens efterdønninger gjorde det nødvendigt at omorganisere hele firmaet med hjælp fra en rationaliseringskonsulent, blev min stilling som kreativ designer ændret til udelukkende administrativt igangsættende arbejde. Jeg valgte i stedet at springe ud som freelan-cer ud fra mit motto: "For hver dør der lukkes, vil en ny åbne sig"

Jeg forberedte en mappe med forskellige designs til både papir og tekstiler m.m. og fik i løbet af kort tid flere spændende opgaver. Bl.a. af gavepapir for Hasselbalch A/S, Winnie Papir A/S og Irma A/S m.fl. I hundredevis af julekort, kravlenisser og andre juleprodukter. Serviet-ter, plastposer, kalendere, gaveæsker, tekstiler, tapeter og figurer m.m. Blandt mine store kunder var DP Danmark A/S, Pobra A/S, Mol-dow A/S, Søndergaard Papir A/S, Papyrex A/S, Duni AB, Flexoprint AB og mange andre skandinaviske firmaer, foruden de europæiske som jeg mødte på den årlige papirmesse i Frankfurt.

Dronningens tapet
En af de helt specielle opgaver fik jeg af indretningsarkitekt Anne Nexøe-Larsen, da dronning Margrethe i 1998 behøvede et specielt tapet til sit private arbejdsværelse på Fredensborg Slot, som netop var under restaurering. Dronningen havde ved at skrabe på det gamle træpanel, som indrammede en hel væg med Holbergs teatermotiver, fundet en original bordeaux-agtig farve, som hun ønskede skulle indgå i et tapet med blomstermotiver. Hertil skulle en "snavset" turkis fra 1700-tallet indgå som baggrundsfarve. Da mit udkast blev forelagt, var dronningen overordentlig tilfreds og berømmede mit arbejde.

Stolt var jeg og lod min original i A3-størrelse printe på kæmpe ruller af tekstilpapir, hvor motivet blev "blæst op", så hver bane målte en meter i bredden og to meter i længden. Dog måtte jeg efterfølgende håndmale flere af blomsterne oven på trykket, da der var for stor divergens på trykning og den ønskede antikke bordeaux-farve.

Men endelig kunne jeg aflevere tapetrullerne til slotsforvalter Eigtved, som viste mig videre til dronningens arbejdsværelse, hvor jeg selv måtte tapetsere, da malermesteren ikke ville have ansvar for even-tuelle uheld.

Og jeg som aldrig havde tapetseret!

Jeg fik købt nogle dåser spraylim og en tapetsererbørste og kravlede så op på det to meter høje stativ og begyndte fra en ende af. Det blev heldigvis godt, og da de tykke guldbelagte rammer efterfølgende blev monteret omkring tapetet, bad jeg til, at det ville holde i mange år. Og det holder endnu. I hvert fald så det sådan ud, da TV i 2016 (?) inter-viewede dronningen i arbejdsværelset. Lettet var og er jeg!

Oplevelser med farver og pensler
Selvom jeg altid har nydt mit designarbejde, har jeg altid - når det var muligt - søgt at male for min egen skyld, fortrinsvis klassiske blomster-billeder. 

I 1994 blev jeg inviteret til at udstille på den årlige "Summer Art Fes-tival" i Rhode Island, USA, og vandt en pris for bedste teknik! Og i 1998 førte mine blomsterbilleder ad finurlige veje til en times udsen-delse på DK4 med titlen "Birgit Helens klassiske blomsterbilleder", hvor billederne var udstillet på Villa Bournonville i Fredensborg.

I dag designer jeg servietter for ASP-Holmblad A/S og udstiller ellers malerier, når tiden tillader det. Jeg har haft fornøjelsen at udstille i Galleri Knud Grothe i Jægersborg, på Nødebo Kro, på Frederiksborg slot og Ledreborg slot, Kunstfestivalen i Gilleleje, i Gilleleje Havn, Zonta, Hillerød Kunstdage, Annaborg i Hillerød, Den censurerede forårsudstilling i Hillerød (vandt publikumsprisen i 2015) og Den censurerede Udstilling i Malmø Kunstforening.