Lilly Eva Maria Wiehe (1919 - 2012)

Bag kunstnernavnet Eva-Maria finder vi Lilly Eva Maria Bøhm, født i Berlin den 26. oktober 1919. Hun kom til Danmark som 14-årig engang i 1933, men opholdt sig fra september samme år til april 1934 i England. I oktober 1943 flygtede hun til Sverige og vendte først tilbage til Danmark i maj 1945.

Det ligger lige for at antage, at Eva-Maria har haft jødiske rødder, og at de har været bestemmende for hendes liv og færden i ungdoms-årene. Det har ikke været muligt at finde informationer om Lilly Eva Marias familie - for hun kom vel ikke alene til Danmark i sin tid?

Hun gifter sig efter krigen, nærmere bestemt den 11. august 1945, med den 26-årige og dermed jævnaldrende exam.pharm. Arne Han-sen. Vielsen finder sted på Københavns Rådhus med magistratens egne vidner. Lilly Eva Maria Bøhm har på det tidspunkt adresse på Niels Hemmingsensgade 3. Som livsstilling står anført: tegner - og hun er statsløs. Først i 1948 får hun tildelt dansk indfødsret.

Ægteskabet med Arne Hansen, som for øvrigt er barnløst, bliver op-løst på et tidspunkt mellem 1948 og 1953.

Mandag den 4. maj 1953 (man kan kun forestille sig, at frihedsdatoen er nøje valgt) gifter tegnerske Eva Marie Hansen f. Bøhm sig med journalist (og tidligere modstandsmand i undergrundshæren) Adam Christian Wiehe (døbt Holten-Nielsen). Vielsen forrettes af sogne-fogeden i Bloustrød og Adams mor er et af de to vidner.

Adam Christian Wiehes livsforløb er ganske givet en historie i sig selv. En bid af den kan læses på sanger/sangskriver Mikael Wiehes egen hjemmeside. Mikael (født i 1946) og Thomas Wiehe er Adams sønner af første ægteskab. Mikael Wiehes beskrivelse af faderen giver os en formodning om, at forholdet mellem ham og Eva-Maria ikke holder. Kontakten til Eva-Maria må imidlertid have været intakt gennem årene, også efter Adam Christian Wiehes død i 1999. I alle tilfælde er det  Mikael, Thomas og deres halvsøster Nana, der indrykker dødsannoncen for Eva-Maria i 2012:

Eva-Maria Wiehe, født 26. oktober 1919,
sov stille ind den 9. april 2012
Mikael, Thomas, Nana og familie

Mens vi selv har stykket de personlige informationer om Eva-Maria sammen, kan vi takke Solveig Hoberg for beskrivelsen af hendes kunst-neriske løbebane. Solveig Hoberg (cand.phil. og ph.d. i historie) har venligt forsynet os med sin artikel "Eva-Maria, aktuel tegner gennem en årrække" (PD-bladet nr. 34/2003) samt en række supplerende oplysninger og ditto materiale. 

I perioden 1936-1939 uddanner  Eva-Maria sig på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder og herefter arbejder hun stort set freelance.

Gennem 25 år er hun modetegner for Magasin, indtil virksomheden begynder at anvende fotos i reklamerne. Sideløbende tegner hun gennem 50´erne reklamer i ugeblade og aviser for bl.a. Hafniaplast, Sun Vaskepulver og Brugsen. En af hendes første reklametegninger (for et køben-havnsk stoffirma) blev bragt i Mønstertidende i 1941 og nogle af de seneste gjaldt Lillemor ventetøj (se eksempel under varia). 

Eva-Maria bliver også tidligt tilknyttet Hjemmet, hvortil hun gennem årene leverer utallige illustrationer, bl.a. forsider. Da Egmont-koncernen i 1946 lancerer søsterbladet Alt for Damerne, bliver det også med Eva-Marias tegninger på de glittede sider.

Hun får anvendt sit alsidige talent ved mange forskelligartede opgaver som f.eks. plakater og programforsider til Gladsaxe Teater og Grønne-gades Teater samt illustrationer til en bog om Holberg. Hun tegner adskilige velgørenhedsmærker, bl.a. gennem 15 år for Nyreforeningen, som kårer hende til æreskunstner. I en håndfuld omgange udsmykker hun den danske stand på "Grüne Woche" i Berlin med forstørrelser af sine papirklip overført til kalendere, paneler og plakater.

Påklædningsdukkerne er et kapitel for sig og Eva-Marias omfattende produktion er elsket og anerkendt blandt PD-samlere.

Allerede i 40´erne begynder hun at tegne julekort. Ofte med papirklip som udtryk og små fugle som en del af motivet. Eva-Maria har bl.a. tegnet julekort for SOS Børnebyerne.

Hun tegnede årets julemærke i 1989, 1991 og 1992. I den forbindelse blev hendes virke beskrevet som "alt hvad der er liv og bevægelse i". I galleriet nedenfor ses de omtalte julemærker samt for- og bagside af en tilhørende uro.

Eva-Maria har tegnet en del store sprællenisser og (selvom hun ifølge Solveig Hoberg "ikke kunne fordrage dem")  også kravle-nisser.

Profilbilledet, juletræet til venstre samt teksten nedenfor stammer fra en artikel: "Hvordan ser Deres juletræ ud?", som blev bragt i Hjemmet nr. 52 af 24. december 1968. "Den kendte illustrator og modetegner, Eva-Maria" var i selskab med blandt andet sangerinden Annisette og modeskaberen Jean Voigt.

Eva-Maria fortæller: Jeg er nok lidt tosset med julen, men det er, fordi den står for mig som årets hyggeligste og dejligste tid. Juletræet er for mig noget så personligt, at jeg hellere vil pynte det med noget, jeg selv har lavet, end med noget, der bare er købt i en butik.


Hvert år, når juleaften nærmer sig, går Eva-Maria op på loftet og hen-ter store papæsker ned, alle omhyggeligt forsynet med mærkesedler: "Fugle", "Engle", "Guirlander", "Myssenysser" o.s.v. Det er juletræs-pynt, klippet og klistret, i reel værdi repræsenterer det vel kun få kro-ner, i arbejdstid snesevis af timer.

Der er fugle, som svæver med udbredte vinger blidt mellem træets grønne grene, hjerter, guirlander og kinesiske lygter glimter som i en Aladdins hule. Englene med glorie og vinger smiler himmelsk henrivende, og over det hele, øverst på træet, knejser den hvide stjerne, klippet som en firefløjet arabesk med guldkant omkring.

Men myssenysserne, hvad er det for noget?

- Det er små flade, enten runde eller firkantede stykker pynt, der er gjort så lette, at de bevæger sig i varmen fra lysene og på den måde giver træet liv. Navnet passer så godt til små, flagrende væsener. Derfor kalder jeg dem sådan.

Med undtagelse af de knaldrøde pigeoner har Eva-Maria selv lavet alt på sit juletræ. Æblerne er poleret blanke med salatolie og hængt op i en tråd.

- De er dekorative, siger Eva-Maria, og så fører de jo tanken tilbage til det, der er grundlaget for vores juletræ, nemlig livets træ i Edens Have.

Gennem en periode fungerer Eva-Maria som gæstelærer på Kunsthåndværkerskolen, og selvom hun ifølge Solveig Hoberg kun betegnede det som et bijob, har hun sat sig spor. I al fald skriver en tidligere elev, Karin Elisabeth Staf, følgende på navne.dk den 24. april 2012: Tak til en smuk, dynamisk og meget inspirerende lærer på Kunsthåndværkerskolen ca. 1969-1971. Og tak for få, men hyggelige møder siden skoletiden. Du gjorde en forskel.