Johan Peter Kai (Kaj) Harald Engholm (1906 - 1988)

Gennem de 4-5 år jeg har arbejdet med kravlenissernes tegnere, har jeg aldrig været overbevist om, at Kaj Engholm har tegnet de kravlenisser, han igennem en del år har fået æren for.

Jeg har set hundredvis af meget forskellige Kaj Engholm tegninger, herunder forskellige nisser, men in-tet kommer i udtryk i nærheden af de kravlenisser, han er tilskrevet. (Se nogle af dem her på siden under fanen Kravlenisser). Desuden er de kravlenisseark, som han i samlerkredse er tilskrevet, ikke signerede. En ting han ellers var meget påpasselig med.

Jeg ville gerne have sagen be- eller afkræftet, så jeg kontaktede hans søn, Ole Engholm, som i mange år arbejdede side om side med sin far, bl.a med hæftet "Fy og Bivognen". På spørgsmålet om, hvorvidt hans far havde tegnet kravlenisser, siger Ole Engholm: Far har i forskellige forbindelser tegnet nisser. Jeg husker ikke længere hvor og hvornår, men kravlenisser har han mig bekendt aldrig tegnet! Jeg fulgte jo stort set med i alt, hvad han lavede. Jeg stødte heller ikke på kravlenisser, da jeg for nogle år siden lavede en stor oprydning i alle hans tegninger, før de gik til Mediemuseet i Odense.

Forevist to af de ark, som ofte tilskrives Kaj Engholm, er der ikke den mindste tvivl hos sønnen: De ark er ikke tegnet af min far. Du har ret, det er ikke hans streg, heller ikke fra hans yngre dage.


Engholm har altså ikke tegnet kravlenisser, men læs alligevel vores artikel om denne begavede tegner.

Som de fleste tegnede Kaj Engholm, da han var barn. Selvom hans streger ifølge ham selv ikke tydede på særlige anlæg, og selvom han i realklassen kun fik et g i tegning, fastholdt han interessen.

Det fortalte han i et interview til journalist Georg Brandt fra Dansk Familie Blad i en artikel, som blev bragt 24. december 1953. Artiklen med fotografier bliver i en vis udstrækning anvendt i nedenstående omtale af Kaj Engholm.

Altså var det ikke i skolen, man opdagede hans talent.

- Nej, tværtimod, ler Engholm. Nu er tegneundervisningen vistnok ikke så lidt bedre end i min skoletid, for jeg lærte i hvert fald ikke noget og fik hverken ros eller opmuntring.

Men også dengang var der forskel på teori og praksis. På trods af g´et i karakterbogen solgte Kaj Engholm sin første tegning ("for rigtige menneskepenge"), da han var 14 år.

I 16-17 års alderen var han klar på, at han ville være tegner. Han vidste også, at han ville til udlandet for at få den rigtige undervisning, så han begyndte at gå tiggergang til københavnske redaktioner med sine vittighedstegninger.

- Det lykkedes mig at sælge så meget, at jeg kunne rejse til Berlin og gå på tegneskole, og det ophold fik stor betydning for mig. Da jeg kom tilbage til Danmark, fik jeg straks nok at gøre, fortæller Kaj Engholm.

Efter uddannelsen på Reimanns tegneskole i Tyskland, arbejdede han blandt andet på reklamebureau. En klassisk reklame fra hans hånd var tobaksfirmaet C.W. Obels reklamer for tobakken Bali Shag: "Hvor er Jensen?". Underforstået var Jensen aldrig der, hvor han skulle være, for han var i stedet ude at købe Bali Shag.

I 1933 begyndte Kaj Engholm at tegne de kendte figurer "Fyrtårnet og Bivognen", et job han overtog efter den fremragende tegner Carl Røgind, da denne døde. Serien blev publiceret i Røginds årshæfte. Under fanen Varia viser vi tre eksempler på senere publikationer under navnet "Fyrtårnet og Bivognens muntre oplevelser".

Ellers er Kaj Engholms mest kendte arbejde er jo nok tegneserie-striben "Far til fire", som udkom første gang i Politiken i 1948. Den historie er velbeskrevet, så den springer vi over.

Faktisk begyndte han på en anden serie så tidligt som  i 1942, hvor Aftenbladet og Aftenbladet Søndag introducerede "Fedthas". Den huskes måske ikke af ret mange i dag, selv om han angiveligt tegnede den helt frem til sin død i 1988. I 60´erne og 70´erne kom "Koen Rosa" til.

I artiklen bliver han spurgt, om det ikke er svært at blive ved med at finde på ideer til en daglig serie.

- Jo, særlig i begyndelsen kræver det - om ikke ligefrem blod - så dog både sved og tårer, men det er min erfaring, at har man først lavet 200 numre af en serie, er det værste overstået, og så kan man blive ved, så længe serien gør lykke.

Engholm bidrog med masser af stof til "Julegaven" i 50'erne. Han leverede bl.a. tegneserier, små fortællinger med illustrationer og diverse vittighedstegninger

(Til højre foto fra artiklen, hvor Kaj Engholm er flankeret af sønnerne Ole og Per. Knægtene har naturligvis lagt navne til drengene i "Far til fire". Der er også helt klare forlæg i familie og omgangskreds for bl.a. Mie og Søs)