Lars Carlson (1921-2002)

At kravlenisser er en dansk opfindelse, står ikke til diskussion. Jeg har alligevel ment, at den svenske kunstner Lars Carlson skulle inkluderes på Kravlenissernes Side.

Han har aldrig tegnet kravlenisser, som vi kender dem, men derimod et stort antal dekorationsnisser i alle størrelser. Da de er ganske udbredt i Danmark (især ser man mange af hans nisser fra 50´erne), synes jeg, at han bør være at finde her på siden. Der bliver såmænd heller ikke skelnet særlig meget imellem kravle- og dekorationsnisser.

Carlsons nisser er trykt på julekalendere, servietter, julepapir, bonader, til-og-fra-kort samt på mange flotte nisse-remser. Hos Gertrud og Oluf Sand (i "The Julekalender") har én af hans mange papnisser fundet en plads blandt alt det andet julepynt. Noget af en bedrift.

Lars Carlson var fra Värmland og begyndte allerede som ung i 30´erne at tegne nisser, inspireret af sin egen barndom i Finnskovene. Siden 50´erne har han skabt en helt fantastisk produktion af alt, som hører julen til. Hans "tomter" (nisser) er udbredte i den ganske verden og ikke mindst i USA.

Hans talent for at tegne blev tidligt bemærket af en lærerinde, som opfordrede ham til at fortsætte ad den vej. Denne fremsynede lærerirnde lod ham bl.a dekorere tavlen i klasseværelset med tomter og engle op til jul.

Signaturerne

De fleste af hans julekort er signeret L.C., men indimellem også Lars Carlson. Mange af hans påskekort og andre påsketing er signeret Lasse. En del humoristiske postkort fra hans hånd bærer signaturen Fingal, ligesom han har brugt signaturen Marie på kort med naive romantiske englebørn og lignende.

Urimelige kontraktsforhold

Desværre fik Lars Carlson ikke det store økonomiske udbytte af sit arbejde i den første del af sit liv, takket være griske forelæggere. Han var under en slavelignende kontrakt forpligtet til at levere et vist antal motiver om året og fik gennem mange år sølle 400 kroner pr. styk. På et tidspunkt ville et reklamefirma honorere ham med 5000 kr. for et enkelt billede, men Lars Carlsons forlag forhindrede det. Dette førte til, at han med advokatbistand fik annulleret den griske og helt urimelige kontrakt.

Karriereforløb
Som mange andre unge mænd var han en tid ved Svea Livgarde. Si-den fik han job hos modefirmaet Meeths på Kungsgatan i Stockholm.

Han malede i nogle måneder også baggrunde til tegnefilm hos Euro-pafilm. Lars Carlson har desuden arbejdet som dekoratør på varehu-set Defa i Lidköping og siden malede han dekorationer for Rörstrands Porcelinsfabrik, blandt andet på juleservice og glas.

Han overtog Jenny Nyströms plads hos Axel Eliassons Forlag i Stockholm. Jenny Nyström (1854-1944), som i Sverige kaldes "Tom-ternas mamma" (nissernes mor), malede i tusindvis af tomte-motiver, som blandt andet blev trykt på postkort.

Lars Carlson tegnede og malede et ubegribeligt stort antal jule- og påskekort (med mere) for Elisassons Forlag. Rigtig meget af det er genoptrykt i omgange og bliver det stadig. Flere kort er trykt i milli-onoplag. Man vil uden problemer kunne finde nye julekort med hans motiver i dagens Danmark.

Her og der og alle vegne
Rundt om i Sverige, vil du se hans flotte porcelænsnisser i de fleste hjem. Mange af dem er lavet i det fineste materiale, håndmalede og med detaljer i guld. Dog kan hans nisser også købes i "økonomi-udgaver", ellers var de nok ikke blevet allemandseje.

Som nævnt dekorerede han i sine unge år både glas og porcelæn.

Så sent som i 1999 skabte han sættet "God Jul". Først en serie flotte glas, dekoreret med hans karakteristiske nisser. Året efter blev serien udvidet med et spisestel, også dekoreret med de kendte nisser. Ellers finder vi hans nisser på stort set alt fra pynte- til brugsgenstande og hvad der måtte være derimellem.

Han har også skrevet og illustreret et stort antal børnebøger.

De sidste år
I begyndelsen af 1990'erne flyttede Lars Carlson sammen med sin livskammerat Karl Gustaf (jeg formoder, at de dannede par) til Ojevik udenfor Sunne og lige før det nye årtusinde rykkede de til Arvika, hvor Lars havde gode venner. Han trivedes godt i den lille Värmlandsby. Det var her, han malede sine sidste tomter.

Lars Carlson kontaktede Arvika Kommune med henblik på at donere kommunen alle sine originalbilleder, som tak fordi de havde taget så godt imod ham. Carin Tiden, forstander for Konsthallen, besøgte Carlson og beskriver ham som en lavmælt, ydmyg og tilbagetrukken mand, som syntes, at han nu havde gjort sit som kunstner. Og så fik hun se det utrolige syn: i tusindevis af originalbilleder, der lå i bunker overalt i husets skabe.

Arvika Kommune fik det hele og desværre ligger det meste i dag (2013) stadig i bunker i Kunsthallens lagerrum. Hvilken fantastisk udstilling der kunne komme ud af den donation.


Karl Gustaf døde og Lars Carlson flyttede i 2001 til Lidköping, hvor han havde familie. Han døde året efter, mens han var i gang med at male endnu et billede.

Lars Carlson er og har været en del af den danske jul i mange år og han er stadig en meget stor del af den svenske.